Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nın (PISA) 2022 raporu, Türkiye’nin matematik, okuma ve fen alanlarındaki her üç kategoride de 2018 yılına göre birkaç basamak iyileşme göstermesine rağmen, eğitimde genel durumun Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü ortalamasının altında olduğunu gösterdi.
Dünyanın dört bir yanından 15 yaşındakilerin fen, matematik ve okuma becerilerini ölçen bir test olan sekizinci PISA’nın sonuçları gectigimiz Salı günü OECD tarafından yayınlandı. PISA raporu, dünyanın eğitime ilişkin en kapsamlı raporu olup 81 ülkedeki yaklaşık 700.000 öğrenciyi kapsıyor.
Rapora göre Türkiye’nin matematik puanı ortalaması bir puan azalarak 454’ten 453’e düştü. 2018’e kıyasla okumada 10 puan düşüş (466’dan 456’ya), fen bilimlerinde ise sekiz puan (468’den 476’ya) arttı. Türkiye, “matematik kaygısı endeksi”nde ilk sırada yer aldı ve bu kapsamda 76 ülke arasında 5’inci sırada yer aldı.
OECD ortalama puanı matematikte 472, okumada 476 ve fen bilimlerinde 485 oldu.
Türkiye ise 2018 yılına göre matematikte 39’uncu, okumada 36’ncı ve fen bilimlerinde 34’üncü sırada yer alarak her üç alanda da sıralamada üst sıralarda yer aldı.
Yüksek performans gösterenler arasında Macao (Çin), Tayvan, Japonya, Güney Kore ve Estonya üç ana kategorinin her birinde sürekli olarak ilk 10’da yer alıyor.
Rapora göre Türkiye, gıda güvensizliği yaşayan öğrencilerin oranının öğrenci nüfusunun yüzde 10’unu (yüzde 19,3) aştığı OECD ülkeleri arasında yer alıyor.
Öte yandan Türkiye’deki yabancı öğrenciler, diğer OECD ülkelerindeki öğrencilere kıyasla kendilerini “nispeten daha az güvende hissettiklerini” bildirdi. PISA sonuçlarına göre Türkiye, 73 ülke öğrencileri arasında “yaşam memnuniyeti” alanında da en alt sıralarda yer aldı.
PISA 2022’ye Türkiye’nin 60 ilinden 196 okul ve 7.250 öğrenci katıldı.
PISA değerlendirmesi 2000 yılında başladı ve her üç yılda bir yapılıyor. Ancak OECD’ye göre 2021 değerlendirmesi “COVID sonrası zorlukları yansıtmak” amacıyla 2022’ye ertelenmişti.